STANOWISKO
MINISTERSTWA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
Z
23 LISTOPADA 2011 R.
W SPRAWIE
WYSTAWIANIA ŚWIADECTW PRACY PO ZMIANACH KODEKSU PRACY
Ustawa
z 5 stycznia 2011 r. o zmianie ustawy kodeks pacy (Dz.U.
nr 36, poz. 181), zmieniająca zasady wydawania pracownikom świadectw pracy,
została uchwalona z inicjatywy senackiej. W związku z tym MPiPS
może jedynie wyrazić niewiążący pogląd w kwestiach poruszanych przez redakcję.
Według
zmienionego art. 97 § 11 k.p. jeżeli
pracownik pozostaje w zatrudnieniu u tego samego pracodawcy na podstawie umowy
o pracę na okres próbny, umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na
czas wykonania określonej pracy, pracodawca jest obowiązany wydać pracownikowi
świadectwo pracy obejmujące zakończone okresy zatrudnienia na podstawie takich
umów zawartych w okresie 24 miesięcy, poczynając od zawarcia pierwszej z tych umów.
Zatem w przypadku nawiązania stosunku pracy na podstawie którejkolwiek z
terminowych umów o pracę wymienionych w zmienionym art.
97
§ 11 k.p. obowiązek pracodawcy wydania
świadectwa pracy powstaje nie w dniu ustania zatrudnienia lecz w dniu upływu
okresu 24 miesięcy od zawarcia pierwszej z takich umów. Przy czym świadectwo
pracy obejmuje wówczas, co do zasady, zakończone okresy zatrudnienia na
podstawie wszystkich terminowych umów o pracę zawartych w tym czasie,
niezależnie od ich liczby, a także przerw między kolejnymi umowami. Celem
nowelizacji tego przepisu, na co zwracano uwagę podczas prac parlamentarnych,
było bowiem umożliwienie pracodawcy, zatrudniającemu pracownika w okresie co najmniej
24 miesięcy na podstawie kolejnych terminowych umów o pracę, wydania jednego
„zbiorczego świadectwa pracy” dotyczącego takiego zatrudnienia.
Nowe
przepisy nie odnoszą się natomiast wprost do terminu wydania zbiorczego
świadectwa pracy, gdy przed upływem 24 miesięcy pracodawca nie zamierza
zawierać z pracownikiem kolejnej terminowej umowy o pracę lub zawrze z nim
umowę o pracę na czas nieokreślony. W ocenie MPiPS, w
takim wypadku nie ma jednak przeszkód prawnych, aby pracodawca, w związku z
zakończeniem zatrudniania pracownika na podstawie terminowych umów o pracę,
wcześniej wydał mu zbiorcze świadectwo pracy obejmujące okres (okresy)
zatrudnienia na podstawie takiej umowy (takich umów).
Wcześniejsza
realizacja przez pracodawcę ustawowego obowiązku nie pogarsza bowiem sytuacji
prawnej pracownika. W takim wypadku 24-miesięczny okres, o którym mowa w art.
97 § 11 k.p., powinien być jednak liczony ponownie
od dnia zawarcia z danym pracownikiem jednej z terminowych umów o pracę
wymienionych w tym przepisie, po wcześniejszym wydaniu przez pracodawcę
„zbiorczego świadectwa pracy”.
Ustawa
z 5 stycznia 2011 r. o zmianie ustawy kodeks pracy nie zmieniła natomiast zasad
wydawania świadectwa pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku
pracy nawiązanego na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Zdaniem MPiPS oznacza to, że takie świadectwo powinno być wydane,
tak jak dotychczas, w dniu ustania zatrudnienia, a jeżeli nie jest to możliwe,
pracodawca powinien nie później niż w ciągu
siedmiu dni od ustania stosunku pracy przesłać świadectwo pracy
pracownikowi lub upoważnionej osobie za pośrednictwem poczty albo doręczyć je w
inny sposób.
Niezależnie
od tego MPiPS podkreśla, że obowiązek pracodawcy
dotyczący wydawania w określonym terminie świadectwa pracy w związku z ustaniem
terminowego lub bezterminowego zatrudnienia wynika wprost z przepisów kodeksu
pracy, nie zaś z interpretacji tych przepisów przez MPiPS.